Πολλοί γονείς αναρωτιούνται από ποια ηλικία επιτρέπεται να ανέβει ένα παιδί σε μοτοσικλέτα βάσει νόμου. Να σημειώσουμε ότι δεν υπάρχει γενική ευρωπαϊκή οδηγία και η κάθε χώρα θεσπίζει τη δική της νομοθεσία επί του θέματος.
Στην Ελλάδα, το άρθρο 33 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, περισσότερο μπερδεύει παρά αποσαφηνίζει την κατάσταση.
ΤΙ ΛΕΕΙ Ο ΝΟΜΟΣ
Το άρθρο 33 του ΚΟΚ προβλέπει τα παρακάτω:
2. Απαγορεύεται:
α) Η μεταφορά επιβατών περισσοτέρων των αναγραφομένων στην άδεια κυκλοφορίας του οχήματος.
β) Η κατάληψη θέσης παραπλεύρως του οδηγού, από παιδιά ηλικίας μικρότερης των δώδεκα (12) ετών, εφόσον δεν συγκρατούνται με εγκεκριμένο σύστημα συγκράτησης κατάλληλο για την ηλικία, το ύψος και το βάρος τους, ως και από περισσότερα πρόσωπα από όσα επιτρέπεται στη θέση αυτή.
γ) Η μεταφορά ανηλίκων έως πέντε (5) ετών με μοτοσικλέτα ή μοτοποδήλατο, εφόσον δε συγκρατούνται με εγκεκριμένο σύστημα συγκράτησης κατάλληλο για την ηλικία, το ύψος και το βάρος τους.
3. Ο οδηγός μηχανοκίνητου οχήματος και μοτοποδηλάτου επιβάλλεται να μεριμνά για την ασφάλεια των συνεπιβατών του και ειδικότερα να ελέγχει αν φορούν τις ζώνες ασφαλείας και το προστατευτικό κράνος κατά τη μεταφορά τους.
ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΑΥΤΟ;
Αν το παιδί είναι κάτω των 12 ετών και μεταφέρεται με SIDECAR (σύγχρονο ε;), χρειάζεται σύστημα συγκράτησης κατάλληλο για το ύψος και το βάρος του.
Τα παιδιά κάτω των 5 ετών μπορούν να ανέβουν σε μοτοσικλέτα με απαραίτητη τη χρήση συστήματος συγκράτησης καθώς δεν υπάρχει κατώτατο ηλικιακό όριο. Από τα 5 και πάνω λοιπόν αν δεν έχετε καθισματάκι δεν θα φάτε πρόστιμο (80 ευρώ), είσαστε καθ’ όλα νόμιμοι (!). Είναι δεν είναι ασφαλές για το παιδί σας. Επίσης για τις μοτοσικλέτες και τα σκούτερ δεν ορίζεται η θέση του παιδιού στο όχημα (μπροστά ή πίσω από τον οδηγό).
Το κράνος αποτελεί απαραίτητο εξοπλισμό και πρέπει να είναι πιστοποιημένο όπως και στους ενήλικες, οι οποίοι είναι υπεύθυνοι για την ασφάλεια του συνεπιβάτη. Το καθισματάκι λέει ότι πρέπει να είναι εγκεκριμένο. Ωστόσο δεν υπάρχουν τεχνικές προδιαγραφές γι’ αυτά τα συστήματα συγκράτησης όπως αντίστοιχα οι ECE και DOT στα κράνη μηχανής.
Givi S650 Baby Ride παιδικό κάθισμα
Προφανώς απαγορεύεται να μετακινούνται πάνω από δύο άτομα με μηχανή / σκούτερ αφού η άδεια κυκλοφορίας αναφέρει δύο (2) επιβάτες στα δίκυκλα & μοτοσυκλέτες και άρα δεν μπορούμε να ανεβάζουμε ταυτόχρονα και τα δυο παιδιά μας. Τώρα αν έχετε sidecar τσεκάρετε την άδεια.
Η ΛΟΓΙΚΗ ΜΑΣ ΤΙ ΛΕΕΙ;
Πριν αναφέρουμε οτιδήποτε, να τονίσουμε ότι το παιδί πάνω στη μηχανή είναι συνεπιβάτης και η θέση του βρίσκεται πίσω από τον αναβάτη. Ποτέ μπροστά.
Θα θέλαμε να σχολιάσουμε ότι το αίσθημα ισορροπίας και η ωριμότητα διαφέρει σε κάθε παιδί ή/και ηλικία (υπάρχουν τετράχρονα που παίρνουν μέρος σε αγώνες motocross και άλλα που δε νιώθουν άνετα με τις μηχανές).
Μόνο εσείς γνωρίζετε αν το μικρό σας είναι έτοιμο να ανέβει σε μηχανή και πότε. Αν δε θέλει, μη του το επιβάλετε γιατί σας βολεύει αυτού του είδους η μετακίνηση. Αν λατρεύει τις μηχανές σαν εσάς αλλά είναι πολύ ζωηρό όταν είναι πάνω σε μία, σκεφτείτε το διπλά.
Τα πιστοποιημένα από την Ευρωπαϊκή Ένωση παιδικά κράνη μηχανής ξεκινάνε από 50-52εκ. περίμετρο κεφαλιού, από εμπειρία θα σας πούμε ότι αυτό αντιστοιχεί σε παιδιά ηλικίας από 3+ ετών. Που σημαίνει ότι βασικός προστατευτικός εξοπλισμός είναι διαθέσιμος από πραγματικά πολύ μικρή ηλικία, αλλά αυτό όπως είπαμε από μόνο του δεν σημαίνει τίποτα απολύτως.
Η άποψη μας είναι ότι για να μεταφερθεί το παιδί στη μοτοσικλέτα, το παπί ή το σκούτερ με ασφάλεια πρέπει να εκπαιδευτεί από νωρίς.
Για παιδάκια κάτω των 5 ετών θα πρέπει να είστε πολύ σίγουροι για το αίσθημα ισορροπίας του αλλά και την ικανότητα του να συγκρατείται. Ξεκινήστε την εκπαίδευση του ως συνεπιβάτης/τρια μεταφέροντας το με ποδήλατο. Φυσικά με παιδικό ποδηλατικό κράνος και το απαραίτητο καθισματάκι. Στην συνέχεια ή παράλληλα πάρτε του ένα καλό ποδήλατο ισορροπίας, επιγονατίδες, επιαγκωνίδες και αφιερώστε χρόνο με αυτό.
Η εξοικείωση με τα παραπάνω θα το βοηθήσουν στην ανάπτυξη των απαραίτητων δεξιοτήτων ως υποψήφιος συνεπιβάτης και εσείς θα αντιληφθείτε πότε -και αν- είναι έτοιμο να ανέβει στο μηχανάκι μαζί σας. Στην περίπτωση που το παιδί τα καταφέρνει, ιδανικά με άνεση, τότε του αγοράζετε το καλύτερο σε εφαρμογή και ποιότητα κράνος που θα βρείτε στην αγορά, προστατευτικό εξοπλισμό καθώς και ένα σύστημα συγκράτησης παιδιών για χρήση σε μηχανή.
Αν είναι μικρό αλλά άνω των 5 ετών, και πάλι πρέπει να χρησιμοποιηθεί σύστημα συγκράτησης. Αυτό της GIVI καλύπτει παιδιά έως την ηλικία των 8 ετών. Να επισημάνουμε ότι αναφορές στην ηλικία είναι ενδεικτικές, προφανώς πρέπει να λάβετε υπόψη σας και την σωματική ανάπτυξη του.
Όταν το παιδί παύει να χωράει στο καθισματάκι, θα πρέπει να το μεταφέρετε με μοτοσυκλέτα μόνο όταν μπορεί να στηριχθεί όπως εσείς, δηλαδή να πατάει στα μαρσπιέ!!! Υπάρχει ένας άτυπος κανόνας, ο οποίος προέρχεται από τη μεταφορά με αυτοκίνητο, «μπάζει» από παντού, και λέει ότι πρέπει να έχει ύψος 1,5μ. Εμείς θα σας πούμε ότι εξαρτάται από το πλάτος της σέλας καθώς και την απόσταση αυτής από τα μαρσπιέ του συνοδηγού. Άλλες είναι η διαστάσεις σε Honda Z50 και άλλο σε BMW R 1250 GS.
Εν κατακλείδι, αν κάθεται πίσω από τον αναβάτη, μπορεί να κρατηθεί, να σφίξει τα πόδια και τα γόνατα του στο μηχανάκι, να πατάει επαρκώς στα μαρσπιέ, αν έχει τον απαραίτητο εξοπλισμό ασφαλείας και αίσθημα ισορροπίας/στήριξης που λέγαμε παραπάνω, μπορείτε να πάτε παρέα ΠΑΝΤΟΥ!
Πέρα από το γράμμα του νόμου και το πρόστιμο των 80€, το μόνο που έχει σημασία είναι η ασφάλεια των παιδιών μας. Και γνωρίζετε από την εμπειρία σας ότι η κατάσταση στους ελληνικούς δρόμους θυμίζει ζούγκλα.
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΠΟΥ ΕΜΠΙΣΤΕΥΟΜΑΣΤΕ