🕓 Χρόνος ανάγνωσης: 4'
«Θέλω ένα ελαφρύ κράνος μηχανής» ακούμε συχνά στο GAS. Καταλαβαίνουμε την ανάγκη σας, αλλά ας δούμε από τι εξαρτάται το βάρος ενός κράνους και τι ρόλο παίζει εν τέλει στην άνεση του αναβάτη (και του αυχένα του).
1. ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΚΑΙ ΒΑΡΟΣ
Υπάρχουν τα Jet (ανοιχτά), τα Full-Face (κλειστά) και τα Modular (σπαστά/ ανοιγόμενα) ως γενική διάκριση.
Ο τύπος του κράνους επηρεάζει το βάρος. Ένα Jet κράνος είναι κατά κανόνα πιο ελαφρύ από ένα Full-Face επειδή δεν έχει σαγόνι. Ένα Modular είναι πιο βαρύ από ένα Full-Face αφού είναι εξοπλισμένο με τον μηχανισμό που επιτρέπει στο σαγόνι να ανοίγει.
Όμως το Full-Face είναι πιο ασφαλές. Βάλτε και αυτό στη ζυγαριά.
2. ΜΕΓΕΘΗ ΚΕΛΥΦΟΥΣ
Έχετε παρατηρήσει ότι κάποια κράνη αναφέρουν «Μεγέθη Εξωτερικού Κελύφους/Shell Sizes» στα τεχνικά χαρακτηριστικά;
Κάθε κράνος αποτελείται από το εξωτερικό κέλυφος, το εσωτερικό κέλυφος και τις εσωτερικές επενδύσεις. Αν έχει ένα (1) μέγεθος εξωτερικού κελύφους, το X-Small και το XX-Large ζυγίζουν τα ίδια περίπου γραμμάρια και διαθέτουν τον ίδιο ακριβώς όγκο, αφού είναι το ίδιο κράνος «γεμισμένο» με περισσότερη πολυστερίνη (εσωτερικό κέλυφος). Σε αυτή την περίπτωση ο αυχένας του καημένου που φοράει X-Small επιφορτίζεται με περιττό βάρος.
Τι συμβαίνει όμως στα ποιοτικότερα κράνη; Έχουν από 2 έως 5 διαφορετικά Μεγέθη Εξωτερικού Κελύφους ώστε το κάθε μέγεθος να «κουβαλάει» μόνο το απαραίτητο βάρος μειώνοντας τον όγκο του.
Ενδεικτικά:
👉 Τα AGV K-6 (1220±50γρ)** και τα Shoei NXR2 (1390±50γρ)*, X-Spirit III (1386±50γρ)* έχουν 4 Shell Sizes.
👉 Το X-Lite X-803 (1300gr) έχει 3 Shell Sizes.
* Στο μέγεθος Medium
** Στο μέγεθος Small
3. ΥΛΙΚΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ / EXTRAS
Tο υλικό κατασκευής του κελύφους και τα αξεσουάρ όπως το Sun Visor ή οι ενδοεπικοινωνίες επηρεάζουν το βάρος.
Τα εξωτερικά κελύφη κατασκευάζονται είτε από polycarbonate (θερμοπλαστικά), είτε με συνδυασμούς από fiberglass, carbon, aramid κ.α. Υπάρχουν όμως και τα full carbon.
Ποιο υλικό είναι ποιο ελαφρύ;
1. Carbon
2. Fiberglass κ.α.
3. Polycarbonate
⚠️ ΚΑΙ ΝΑ ΘΥΜΑΣΤΕ: Το εξωτερικό κέλυφος είναι μόλις το ένα από τα τρία βασικά στοιχεία του κράνους.
Τα καλά τουριστικά κράνη που έχουν εσωτερικά γυαλιά ηλίου (Sun Visors) είναι πιο ενισχυμένα στην περιοχή μετώπου/ φρυδιών σε σχέση με τα σπορ κράνη που δεν έχουν αυτό το αξεσουάρ. Αυτό σημαίνει extra βάρος αλλά από την άλλη είναι ζήτημα ασφάλειας.
Αν είσαι ψυχαναγκαστικός με τα γραμμάρια και θέλεις όπωσδηποτε το πιο ελαφρύ κράνος μηχανής, πρέπει να λάβεις υπόψη ότι η ενδοεπικοινωνία προσθέτει επίσης ελάχιστα, αλλά και ο τρόπος κουμπώματος (Double D-Ring = Ελαφρύ).
Και ως τώρα μιλάμε για το στατικό βάρος, τον αριθμό δηλαδή σε γραμμάρια. Γιατί δεν είναι τόσο σημαντικό;
4. ΣΩΣΤΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ / ΜΕΓΕΘΟΣ
Το κράνος πρέπει να εφαρμόζει σωστά στο κεφάλι. Σωστό μέγεθος δεν σημαίνει μόνο σωστή εφαρμογή, αλλά επιπλέον ελαφρύτερη αίσθηση τόσο στατικά όσο και δυναμικά.
Το εσωτερικό κέλυφος και οι επενδύσεις είναι αυτές που διαμορφώνουν το εσωτερικό σχήμα του κράνους. Αυτό μπορεί να είναι οβάλ, στρογγυλό, βαθύ, ρηχό και άλλα. Αντίστοιχα κάθε άνθρωπος έχει διαφορετικό κεφαλότυπο. Όσο πιο ομοιόμορφα εφαρμόζει το εσωτερικό του κράνους στο κεφάλι μας, τόσο καλύτερη κατανομή βάρους έχουμε άρα ελαφρύτερη αίσθηση.
Αν είναι χαλαρό σε σημεία ή ακόμα χειρότερα συνολικά, καθώς κινείσαι (για παράδειγμα για να κοιτάξεις πίσω) το κράνος δεν ακολουθεί το κεφάλι σου με αμεσότητα αλλά συνεχίζει την κίνηση και αφού το κεφάλι σου έχει ακινητοποιηθεί. Όσο ελαφρύ και να είναι, αν «κουνιέται» λόγω κακής εφαρμογής - μεγέθους, τι να το κάνεις;
5. ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΜΑΖΩΝ
Πέρα από τα γραμμάρια, σημασία έχει το που βρίσκονται αυτά. Ένα ανθρώπινο κεφάλι ζυγίζει περίπου 5 με 6 κιλά. Όταν του προσθέτουμε εξοπλισμό, είναι καλύτερα να κρατάμε το κέντρο βάρους του χαμηλά, κοντά στον αυχένα ώστε να τον στρεσάρουμε όσο λιγότερο γίνεται.
Η αίσθηση του βάρους -και το κέντρο βάρους- αλλάζει δραματικά όταν βρισκόμαστε σε θέση οδήγησης (crouching position). Όσο πιο ψηλά/ μακριά από τον αυχένα συγκεντρώνεται το κέντρο βάρους, τόσο μεγαλύτερη πίεση και κούραση νιώθουμε.
Σε όρθια θέση δε νιώθουμε ιδιαίτερα την πίεση που αναφέρουμε παραπάνω, διότι το κέντρο βάρος του κεφαλιού μας (που στηρίζεται στον αυχένα) ευθυγραμμίζεται με το κέντρο βάρους του κράνους.
⚠️ ΚΑΙ ΝΑ ΘΥΜΑΣΤΕ: Η θέση οδήγησης αλλάζει από μηχανή σε μηχανή. Το κράνος πρέπει να είναι αντίστοιχο στη χρήση που κάνουμε και τη μοτοσυκλέτα μας.
6. ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΒΑΡΟΣ
Η κρίσιμη σημασία της αεροδυναμικής σχεδίασης.
Ένα ποιοτικό και σύγχρονο κράνος έχει σχεδιαστεί σε αεροσήραγγα ώστε στις ταχύτητες ταξιδιού να ανασηκώνεται ελαφρά, ελαττώνοντας το βάρος του. Δεν είναι φοβερό; Επίσης είναι και πιο σταθερό. Γιατί αυτό είναι σημαντικό; Επειδή όσο «παίζει» στο κεφάλι σε υψηλές ταχύτητες, τόσο αυξάνεται η πίεση στον αυχένα.
7. ΘΕΣΗ ΟΔΗΓΗΣΗΣ
Όλα τα παραπάνω είναι εντυπωσιακά, αλλά στον πραγματικό κόσμο οι παράγοντες που επηρεάζουν το δυναμικό βάρος είναι περισσότεροι.
Μεγάλη σημασία τελικά έχει η κάλυψη από τον αέρα που μας προσφέρει η μοτοσυκλέτα, όπως και η θέση οδήγησης. Όσο πιο εκτεθειμένοι, τόσο πιο απαραίτητο το καλό κράνος.
Η ΕΜΜΟΝΗ ΤΩΝ ΓΡΑΜΜΑΡΙΩΝ
Το βάρος του κράνους είναι ένα απόλυτο μέγεθος, αλλά δε θα έπρεπε να αντιμετωπίζεται ως τέτοιο την ώρα της αγοράς.
Το θέμα είναι πιο πολύπλοκο από ένα στεγνό νούμερο. Γι’ αυτό κι εμείς δεν εστιάσαμε σε γραμμάρια διότι ίσως είναι το τελευταίο πράγμα που θα έπρεπε να σας ενδιαφέρει. Ένα ελαφρύ σε γραμμάρια κράνος μπορεί να έχει πιο βαριά αίσθηση στην πραγματικότητα.
ΠΩΣ ΝΑ ΕΠΙΛΕΞΩ
Μέχρι τώρα έχετε καταλάβει πόσο σπουδαίο ρόλο παίζουν τα υλικά, η εφαρμογή, η συγκέντρωση μαζών και η αεροδυναμική.
Δοκιμάστε ποιοτικά κράνη, δώστε βάση στο πώς νιώθετε να κάθονται στο κεφάλι συνολικά, χωρίς να μπαίνετε στο τριπάκι 1280 ή 1420 γραμμάρια. Η αίσθηση του βάρους, έστω και στατικά, είναι πολύ σημαντικότερες από την ένδειξη της ζυγαριάς, πόσο μάλλον δυναμικά. Και να είστε προετοιμασμένοι ότι όσο πιο ελαφριά αίσθηση θέλετε, τόσο περισσότερο θα την πληρώσετε.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Όταν μιλάμε για το δυναμικό βάρος του κράνους (αίσθηση του βάρους εν κινήσει), μας ενδιαφέρει η κόπωση που προκαλείται στον αυχένα.
«Ελαφρύ κράνος» σημαίνει στην πραγματικότητα λιγότερη κόπωση στον αυχένα και όχι απαραίτητα λιγότερα γραμμάρια. Το βάρος ως απόλυτο μέγεθος (π.χ. 1350 γραμμάρια) είναι μόνο ένας από τους παράγοντες που επηρεάζουν τη συνολική αίσθηση του βάρους. Και όπως είδαμε παραπάνω, αυτοί οι παράγοντες είναι πολλοί.
Κάθε αναβάτης κάνει συγκεκριμένη χρήση της μοτοσυκλέτας του, η οποία μπορεί να είναι διαφορετική από κάποιον άλλον με το ίδιο ακριβώς μοντέλο – ο ένας βόλτα στην πόλη ενώ ο άλλος καταδρομικές σε στροφιλίκια.
Η στάση οδήγησης αλλάζει αισθητά ανάμεσα σε έναν ψηλό ή έναν κοντό αναβάτη. Κάποιες μικρές μετατροπές στη μοτοσυκλέτα, όπως ψηλότερο τιμόνι, σέλα και μαρσπιέ, αλλάζουν τη θέση οδήγησης, ενώ μία ζελατίνα αλλάζει τα αεροδυναμικά χαρακτηριστικά. Για αυτό, αν θέλετε να συμβουλευτείτε ένα φίλο σύντροχο αν το κράνος του είναι κατάλληλο για σας, θα πρέπει να ανταλλάξετε πολλές πληροφορίες που θα αναλυθούν σωστά ώστε να επιτευχθεί η κατάλληλη αγορά.